Finalisterne til Årets Vildtret 2015 er valgt

Søndag 18. oktober kl. 10.30-16 i Forum, København skal 6 topkokke konkurrere om at improvisere en forret og en hovedret ud fra en råvarebuffet og en vildtbuffet.

Interessen for at være med i Årets Vildtret 2015 har været overvældende stor med flere end 30 tilmeldinger. Dommerpanelet har udvalgt seks finalister fra toprestauranter fra hele Danmark. Finalisterne skal dyste om at kreere den bedste ret af frisk vildtkød nedlagt af danske jægere, når konkurrencen bliver afholdt den 18. oktober i Forum til Intercomps Mad, Bolig og Design-messe.

Aldrig har så mange kokke tilmeldt sig Årets Vildtret som i år, og det har gjort udvælgelsen vanskelig for dommerpanelet. Kokke fra hele landet har indsendt deres bidrag, og det har resulteret i seks finalister, som repræsenterer restauranter fra hele Danmark.

”Endelig! Efter flere dages intensivt arbejde er vi kommet frem til, hvem der går videre. Vi har fået rigtig mange opskrifter fra hele landet – det er helt vildt, og det har gjort det svært at vælge seks finalister,”

siger Francis Cardenau, der er køkkenchef og indehaver af Le Sommelier og én af dommerne i Årets Vildtret 2015.

Kreative opskrifter med udenlandsk inspiration

Agerhønepølser, due i rede og grillet vildand er blot nogle af de ingredienser, finalisternes opskrifter indeholder. Der har ikke manglet kreativitet i de indsendte opskrifter, og det øger kun forventningerne til finalen i Forum, hvor finalisterne i allerhøjeste grad får brug for deres kreative evner.

”Vi har valgt seks finalister, som er meget forskellige i deres tilgang til madlavning. Der er alt fra det helt klassiske franske til noget asiatisk inspireret og moderne og luftige retter, hvilket giver god mulighed for at vise vildtkødets mange nuancer,”

siger Mikkel Maarbjerg, som er medindehaver af Kirk + Maarbjerg og ligeledes dommer i Årets Vildtret 2015.

De seks finaleopskrifter er udvalgt på baggrund af tre primære kriterier: smag, præsentation og bæredygtighed.

Finalen

Konkurrencens dommere er:

• Francis Cardenau (kok, Le Sommelier)
  • Rasmus Grønbech (kok, Grønbech & Churchill)
  • Mikkel Maarbjerg (kok, Kirk + Maarbjerg)
  • Mikkel Marschall (kok, Marschall Food)
  • Nadia Mathiasen (madblogger og journalist, Foodfanatic.dk)
  • Søren Wiuff (landmand).

Til finalen den 18. oktober bliver finalisterne ikke bedømt på deres indsendte opskrifter, men udfordret på deres kreative evner, når de skal improvisere en forret og en hovedret. Finalisterne får adgang til en råvarebuffet og en vildtbuffet, som de skal kreere spændende vildtretter af. Vildtkødet er skudt og medbragt af Danmarks Jægerforbund, som håber, at konkurrencen vil få danskernes øjne op for vildtkødets mange muligheder.

”I år leverer jægere fra Danmarks Jægerforbund frisk vildt til Årets Vildtret, da vi gerne vil gøre danskerne opmærksomme på historien om jagten og de smagfulde vildtarter, som lever i Danmark. Vi medbringer derfor spændende og overraskende typer vildt til kokkene, som jeg håber, at alle madinteresserede vil lade sig inspirere af,”

siger Claus Lind Christensen, formand for Danmarks Jægerforbund og én af initiativtagerne til Årets Vildtret.

Intercomps livsstilsmesse Bolig, Mad og Design finder sted i Forum på Julius Thomsens Plads 1, 1925 Frederiksberg C den 16.-18. oktober 2015. Messen er åben for alle fra kl. 10-17. Finalen i Årets Vildtret 2015 finder sted i messens udstillingsområde søndag den 18. oktober kl. 10.30-16 og kan overværes af messens gæster.

Finalisterne i Årets Vildtret 2015

Tidligere vindere af Årets Vildtret

• 2014: Tommy Jespersen (Falsled Kro)
  • 2013: Chhuong Paing (Kiin Kiin)
  • 2012: Brian Mark Hansen (Christiansholm Slot)
  • 2011: Rasmus Grønbech (Grønbech & Churchill).

Årets Vildtret er sponseret af Danmarks Jægerforbund, landmand Søren Wiuff, Hardys og Pillivuyt, og arrangementet bliver afholdt i samarbejde med Intercomp.

Kontakt

Initiativtageren til Årets Vildtret 2015 er informationsindsatsen Bæredygtig jagt, som Danmarks Jægerforbund, Sektion for Større Landbrug i Landbrug & Fødevarer og Dansk Skovforening står bag.

Sekretariatet for Bæredygtig jagt

info@baeredygtigjagt.dk